De toepassingsmogelijkheden van tekststrategie zijn eindeloos. Heb je met rapporten, beleidsnotities of -plannen te maken? Voor het (her)schrijven, beoordelen en uitbesteden van een dergelijke tekst is tekststrategie bijzonder nuttig. Tijdens een Individueel Traject Tekststrategie werken we ‘on the job’ aan de productie van de tekst(soort) die voor jou op dit moment belangrijk is.
Wil je met een team werken aan de versterking van teksten? Maak kennis met tekststrategie.
Zoom-Workshop Tekststrategie
Een rapport van het SCP
Ik ben me rot geschrokken. Een abonnee van de schrijftips wees mij op het rapport ‘Media: tijd in beeld’ van het SCP, Sociaal Cultureel Planbureau. Sinds ik in 2009 ontslag nam als docent, lees ik nauwelijks rapporten, maar de titel van dit rapport maakte mij nieuwsgierig. Het rapport is gratis te downloaden. Gelukkig biedt het SCP geen gedrukte exemplaren meer aan, want dat zou nóg meer verspilling tot gevolg hebben. Kijk en huiver met mij mee…
Wil jij net als ik een einde te maken aan de mallemolen van rapporten en beleidsstukken waar niemand op zit te wachten? Lees dan deze schrijftip en ga aan de slag met tekststrategie.
Waar schrok ik nou zo van?
- een samenvatting (zie foto) van ruim 4 pagina’s met 2.000 woorden (!), allemaal aan elkaar vast gebreid zonder tussenkopjes, zonder opsommingen
- de samenvatting geeft te veel details en cijfers
- de samenvatting is onleesbaar en wordt ook nog eens achterin herhaald in het Engels
- het rapport beschrijft anderhalf jaar later een gemiddelde dag in september 2013 + de ‘razendsnelle'(!) ontwikkelingen in de mediatechnologie…
- een rapport van 148 pagina’s, waarvan 6 pagina’s met een lijst van ruim 130 andere rapporten (!) die ooit geschreven en – in de afgelopen anderhalf jaar – ongetwijfeld uitvoerig bestudeerd zijn
- een rapport met als titel ‘Media: tijd in beeld’ met slechts 8 grafieken, verdeeld over 120 pagina’s met tekst, tekst, tekst en nog meer tekst
- naast de 8 grafieken zie ik alleen op de voorpagina een plaatje:
De kracht van beeldmateriaal
De aantrekkings- en zeggingskracht van beeld is groot. Tekststrategie is mijn vak, maar de waarde van beeldmateriaal is enorm. Een goede keuze van illustraties bij je tekst versterkt je boodschap. Dit geldt voor alle soorten tekst. Bij een onderzoeksrapport met de titel ‘Media: Tijd in beeld’ verwacht ik vooral beeld met een beknopte toelichting in tekst. Zelfs bij sollicitatiebrieven bepleit ik het gebruik van illustraties om je profilering kracht bij te zetten. Lees hierover deze blog…
Een paar tekstvoorbeelden uit het rapport
Ik geef het eerlijk toe, ik heb lang niet alles gelezen. De samenvatting zou voldoende informatie moeten opleveren, maar helaas. Ik lees daarin bijvoorbeeld deze alinea:
De uitkomsten kunnen geplaatst worden tegen de achtergrond
van veronderstellingen over razendsnelle veranderingen in het medialandschap waarin
nieuwe technologische mogelijkheden snel en breed worden omarmd en mediagebruikers
zelf beslissen waar, wanneer en wat ze aan media-inhoud consumeren, gecombineerd met
het beeld van jongeren als een digitale generatie die steeds vooroploopt en de rest van de
bevolking die dit voorbeeld snel volgt en al multi taskend door het leven gaat. In hoeverre
zijn zulke veronderstellingen correct?
Is dit de onderzoeksvraag? Ik scroll door al die pagina’s op zoek naar waardevolle informatie. Gelukkig, de experts komen voorbij:
Sommige experts stellen dat kijkers in de toekomst (zonder overigens
een tijdstip te noemen waarop die toekomst gerealiseerd zal zijn) alleen nog lineaire
televisie zullen kijken voor belangrijke sportwedstrijden en andere rechtstreekse programma’s
waarover ze willen meepraten, zoals het Songfestival.
Of de nieuwe mogelijkheden daadwerkelijk gebruikt gaan worden, is mede afhankelijk van
de opbrengsten voor de gebruikers en het vermogen om ermee vertrouwd te raken. Die
opbrengsten dienen hier breed opgevat te worden en kunnen betrekking hebben op uiteenlopende
gebruiksdoelen zoals vermaak, informatie vergaren of sociale contacten
onderhouden.
Onvoorstelbaar. Deze wijsheid van experts over het Songfestival maakt mij ook al niet vrolijk over de waarde van dit onderzoeksrapport. Dan maar door naar de conclusies. Helaas heeft het rapport geen hoofdstuk met conclusies. Hoofdstuk 7 – over de toekomst – beantwoordt wellicht mijn vragen. In de allerlaatste alinea van het rapport lees ik:
De grens tussen surfen voor privédoeleinden en voor werkdoeleinden
is daarmee diffuus geworden. Bovendien wordt multitasking (algemene activiteiten combineren
met media-activiteiten) in verschillende contexten extra gestimuleerd door mobiele
media. De verdere verspreiding en toepassing van mobiele media zal deze ontwikkeling
ook in de toekomst voortzetten. Daardoor raakt mediagebruik steeds meer verweven met
diverse algemene dagelijkse activiteiten.
Wauw…
Conclusie
Ik begin deze keer niet eens aan opmerkingen over de structuur (STAP 3A van de methode Drie Denkstappen) en de formulering (STAP 3B). Dat is zonde van jouw en mijn tijd. De inhoud van deze 60.000 woorden is zo ontoegankelijk, dat ik schrijvers en lezers die dit soort teksten herkennen graag een concreet voorstel doe.
Een tekst als deze vraagt om een grondige aanpak op alle fronten. Wat is bijvoorbeeld de kernboodschap (STAP 2B)? Ik vind die niet in het rapport. De vraag welk houdingsdoel (STAP 1B) de schrijver voor ogen had, durf ik niet te beantwoorden. De vraag welk gevoel deze tekst bij mij oproept, kan ik wél beantwoorden: verbijstering.
Herschrijven en inkorten tot 2.000 woorden in totaal, zou ik zeggen. Maar wat zonde van al die tijd die al is besteed. Draai niet langer mee in deze mallemolen.
Tekststrategie als oplossing
Wil jij in jouw organisatie een halt toeroepen aan de productie van dit soort teksten? Het SCP is met dit voorbeeld overigens zeker geen uitzondering. Dit soort onleesbare, kostbare, tijdrovende producties kom ik overal tegen. Tekststrategie is de oplossing. Eerst nadenken, dan pas schrijven. Dat voorkomt een hoop frustratie bij lezers, kosten bij werkgevers en verbijstering bij mij.
Training Tekststrategie