Het doel van communicatie is beïnvloeden. Daarvoor heb je de aandacht van de ontvanger nodig.
Hoe je gegarandeerd de aandacht van je lezer of toehoorder krijgt, lees je in deze tip.
Persoonlijk communiceren
Als je niet fysiek in elkaars nabijheid bent, is persoonlijk communiceren ook zonder enige twijfel het meest effectief. In een tekst voelt je lezer direct in de eerste zin, dat de tekst alleen voor hem bedoeld is. Dan heb je gegarandeerd zijn aandacht. Dat bereik je via unieke details.
Persoonlijke details geautomatiseerd toevoegen in een nieuwsbrief of standaardmail, dat is niet wat ik bedoel. Daar prikt je lezer doorheen. Ook harder schreeuwen helpt niet. Zo kom je er niet.
Wil je 100% zeker de aandacht van je ontvanger, communiceer dan exclusief met hem of haar, 100% persoonlijk. Ik snap echt wel, dat deze aanpak tijd kost, maar het rendement is hoger. In de begeleidende brief bij een voorstel of offerte maakt zo’n persoonlijke tekst een wereld van verschil in het gevoel en daarmee in het gedrag van je lezer.
Echt oogcontact
Tijdens een online ontmoeting, bijvoorbeeld via Zoom, is écht oogcontact onmisbaar voor persoonlijke communicatie. Strak in je camera kijken als je spreekt, lost dat probleem maar gedeeltelijk op. Jouw luisteraars denken dat je ze aankijkt. Dat is mooi, maar jij ziet zelf niet hoe ze reageren…
Mijn wens is daarom een ‘horizontaal en verticaal verschuifbare mini-camera’ die ik precies tussen de ogen kan plaatsen van de persoon met wie ik in gesprek ben.
Werken aan communicatie met power
Leer werken met de tool TVF, het tekstvoorbereidingsformulier, om de communicatie in jouw dagelijks werk meer power te geven. Raken jij en je collega’s vertrouwd met de aanpak van tekststrategie, dan boeken jullie winst in tijd én kwaliteit. Lees de blog ‘10.000 uur tijdwinst’.
10.000 uur tijdwinst
.
De kracht van woorden
Vier tips voor effectief communiceren
Los van het gebruik van persoonlijke, unieke details nog vier tips om je lezer ‘bij de strot te pakken‘:
- laat je lezer zien en voelen wat jij te vertellen hebt
- gebruik beeldende termen die passen bij je kernboodschap
- activeer een emotie door een ‘waarom-vraag’ van je lezer te beantwoorden
- formuleer de ‘waarom-boodschap’ vanuit de wens die jouw lezer heeft
Deze tips zijn rechtstreeks te koppelen aan de verschillende deelstappen van de methode ‘Drie Denkstappen naar Sterke Teksten‘ voor tekststrategie. Pas je die methode toe, dan ontdek je een nieuwe invalshoek om naar teksten te kijken. Je leert de kracht van woorden in te zetten voor meer effect op je lezer.
Zo kom je er wel…
Met jouw ervaring als lezer weet je zelf maar al te goed wat niet werkt. Voorkom dus, dat jij zelf zo’n schrijver bent. Dat lukt je door tekststrategie toe te passen. Tekststrategie dwingt jou als schrijver alle relevante aspecten van een tekst vast te leggen VOOR je begint met schrijven. Zo kom je er wel…
Ervaar zelf de waarde van tekststrategie voor jouw werk. Meld je aan voor een gratis, online Introductie Tekststrategie.
Introductie Tekststrategie