Deze maand een kort en opvallend tekstfragment uit een nieuwsbrief. Deze zin van 14 woorden bevat wat mij betreft minstens vier verbeterpunten:
De nieuwsbrief zal in een frequentie van maximaal 1 x per twee weken worden verstuurd.
Welke verbeterpunten zie jij?
Wie een (Online) Training Tekststrategie heeft bijgewoond, kent mijn stokpaardjes, als het om formulering gaat. In deze voorbeeldzin zijn ze alle vier aan de orde:
- formuleer vanuit het perspectief van de ontvanger (voel jij je als lezer aangesproken?)
- schrap zal/zullen (het is wel duidelijk, dat het om de toekomst gaat)
- vermijd passieve constructies (‘worden verstuurd’ zwaar en onpersoonlijk)
- gooi ballast over boord (‘in een frequentie van‘ is volkomen overbodig)
Pas je deze regels toe op de voorbeeldzin, dan verschijnt er een frisse, krachtige mededeling:
U ontvangt onze nieuwsbrief om de twee weken.
Welke training kies jij?
Zo zie je maar weer hoe zelfs een onbenullig stukje tekst aan kracht wint als je even nadenkt. Bedenk daarbij, dat formulering alleen maar STAP 3B is van de Drie Denkstappen. Die stap betreft in mijn ogen slecht ‘cosmetische aanpassingen’.
Er is zoveel meer om over na te denken, als je een effectieve tekst wilt produceren.