Formuleer vanuit het perspectief van je lezer
Iedereen kent het wel, een lijn op de vloer van een wachtruimte met de tekst: Wacht achter de streep.
Vanuit welk perspectief is deze tekst geschreven? Iemand zegt: wacht achter de streep. Voor wie is de plek om te wachten ‘achter’? Juist, vanuit het perspectief van de zender! Dat is dus niet handig als je betrokkenheid of begrip wilt oproepen bij de ontvanger. ‘Wacht voor de streep’ is dan beter.
Perspectief in een commerciële tekst
Een klein stukje tekst (40 woorden) uit de praktijk laat zien hoe moeilijk we het onze lezers soms maken. Deze twee zinnen vormen de eerste alinea van een commerciële mailing van het bedrijf ‘Op Weg’ over pechhulpverlening.
We willen graag voor u de dienstverlening uitvoeren, in onze ogen en uit ervaring bespaart u hiermee tijd en kosten en nemen wij de coördinatie van een pechgeval uit handen. 90% van de incidenten helpen wij direct weer op weg.
Een paar opmerkingen over deze korte tekst:
- eerste zin is te lang, 30 woorden (We willen … uit handen)
- ‘we willen’ overbodig; ‘we voeren graag…’
- ‘in onze ogen’ merkwaardig én overbodig
- perspectief vanuit de zender (wij, onze) stoot de ontvanger af
- eerste 14 woorden van de zin geven geen informatie
- formulering deugt niet; ‘we’, ‘u’ en ‘wij’ onderwerp in één zin
- ‘incidenten op weg helpen’; de lezer is blijkbaar een incident…
- 90% is direct weer op weg; wat overkomt die overige 10%?
Ga op de stoel van je ‘ideale lezer’ zitten en vraag je af wat hij of zij voelt bij deze tekst. Krijgt je lezer het gevoel, dat jij begrijpt wat voor hem of haar het belangrijkste is rondom het onderwerp ‘pechhulpverlening’? Krijgt de lezer antwoord op zijn vragen? Tekststrategie biedt hier uitkomst.
De denkstappen in vogelvlucht
- STAP 1A, pechhulpverlening leidt tot besparingen in tijd en geld
- STAP 1B, lezer voelt zich begrepen
- STAP 1C, lezer leest verder op de website door te klikken op een link
- STAP 2A, lezer is een potentiële klant die zekerheid wil hebben over zijn mobiliteit op weg, hij wil daar niet te veel voor betalen en geen tijd mee verliezen; hij vindt het niet interessant hoe het geregeld wordt, áls het maar geregeld wordt; met andere automobilisten heeft hij niets te maken
- STAP 2B, Op Weg biedt mij betaalbare, snelle, gegarandeerde pechhulpverlening
- STAP 2C, de ‘snelweg’ als beeld; tekst vanuit het perspectief van de lezer (geen belemmeringen)
- STAP 2D, digitale mailing naar een geselecteerd bestand
- STAP 3A, belangrijkste lezersvragen:
- waar gaat dit over
- wat heb ik eraan
- STAP 3B en 3C: nieuwe versie van de tekst ‘Pechhulp’ + beeld dat de kernboodschap versterkt
De nieuwe tekst ontstaat door simpelweg antwoord te geven op de lezersvragen (STAP 3A).
WEER SNEL OP WEG BIJ PECH
U bespaart tijd en kosten als u kiest voor de pechhulpverlening van Op Weg. Meer informatie: www.opweg.nl
..
Zelf aan de slag met eigen teksten?