Wil je een goede offerte schrijven? Gebruikt jouw team een format of standaardtekst voor de teksten in een offerte?
Standaardbrieven raad ik af, omdat elke lezer onmiddellijk voelt dat de brief niet speciaal voor hem of haar geschreven is. Dat kan dodelijk zijn voor het effect. Bij een offerte kost je dat simpelweg opdrachten. Bekijk een voorbeeld van zo’n standaardbrief/mail (en de nieuwe versie) bij het aanbieden van een offerte.
Voorbeeld + nieuwe versie
Gebruik de derde persoon
Een praktische tip voor de teksten in een offerte is het gebruik van de derde persoon (dus geen ‘wij’ of ‘u’). Vermijd daarbij wel zo veel mogelijk passieve constructies (worden + voltooid deelwoord). Passieve constructies (ook wel ‘lijdende vorm’) maken teksten zwaar, lang en afstandelijk. Hoe je dit aanpakt lees je op de pagina over passieve constructies.
Heb je geen tijd om het voorbeeld van een ander bedrijf te bestuderen, dan is een Training Tekststrategie voor jouw team een effectief alternatief. Je gaat dan direct met je eigen offerteteksten aan de slag. Spreekt je dat aan?
Training Tekststrategie voor sterke offerteteksten
Na een introductie van de methode voor tekststrategie richten we de aandacht direct op de situatie van jouw organisatie, bedrijf, afdeling of team. Wat is nodig om de lezer van een offerte tot opdrachtgever te maken? Alle denkstappen daarvoor liggen klaar. De juiste ingrediënten komen op tafel via gestructureerde tekstvoorbereiding met de tool, TVF.
Beoordeling en analyse van een standaardbrief volgens de principes van tekststrategie levert tijdens de Training Tekststrategie een totaal nieuwe versie op.