Ik ben sprakeloos…
Je belandt in een communicatiesituatie, waarin jij een tekst moet gaan maken. Je start op dat moment vaak onbewust een denkproces. Werk je met tekststrategie, dan kies je er bewust voor om over alle aspecten van een tekst na te denken vóór je begint met schrijven.
Download de tool
Schrijft jouw collega of opdrachtgever wel eens een tekst, waarvan jij denkt “Moet ik dat echt lezen?” Gebruikt hij of zij alweer te veel woorden voor een simpele boodschap?
Bekijk dit voorbeeld eens. Alle namen zijn fictief. Eén zin met 86 woorden:
Aan de orde is het door de heer H. Dijksma van De Vries Bouw, bureau voor architectuur en restauratie bna te Lelystad, namens de familie Boringa, Hoofdweg 134 te Ens, ingediende bezwaarschrift tegen het besluit van Gedeputeerde Staten van 24 november 2015, kenmerk 03895677, waarbij is besloten voor de aanvraag in het kader van de Uitvoeringsregeling projectsubsidies ruimte, onderdeel Stimuleringsregeling monumenten 2012 (hierna te noemen: de Regeling) voor restauratie met herbestemming voor het object boerderij Hoofdweg 134 met woonhuis nummer 136 te Ens subsidie te weigeren.
Ik ben sprakeloos. Dit vinden we normaal, omdat iedereen het zo doet. Hou toch op. Welke lezer wordt hier blij van?
Onleesbare teksten, zoals hierboven, tref ik echt niet alleen aan bij overheidsinstellingen. Consultants, juristen, zorgprofessionals, helpdeskmedewerkers, adviseurs, managers, directeuren… We zijn allemaal zo opgeleid. We krijgen pas commentaar op een tekst als die al op tafel ligt. Dat is te laat. Helemaal in het geval, dat het commentaar van je lezer komt. Dat is per definitie iemand waar jij als schrijver belang bij hebt…
Jammer, want het is niet nodig. Dit leidt tot frustratie en imagoschade en dit kost ons allemaal tijd, klanten en geld. Tekststrategie is de oplossing: je legt de productspecificaties van je tekst vast vóór je begint met schrijven. Daarmee voorkom je frustratie bij jezelf als schrijver én – nog veel belangrijker – ergernis bij je lezer.
Als je goed kijkt…
Het is verbijsterend als je zichtbaar maakt wat in feite de kernboodschap is van de onleesbare tekst van 86 woorden:
Aan de orde is het door de heer H. Dijksma van De Vries Bouw, bureau voor architectuur en restauratie bna te Lelystad, namens de familie Boringa, Hoofdweg 134 te Ens, ingediende bezwaarschrift tegen het besluit van Gedeputeerde Staten van 24 november 2015, kenmerk 03895677, waarbij is besloten voor de aanvraag in het kader van de Uitvoeringsregeling projectsubsidies ruimte, onderdeel Stimuleringsregeling monumenten 2012 (hierna te noemen: de Regeling) voor restauratie met herbestemming voor het object boerderij Hoofdweg 134 met woonhuis nummer 136 te Ens subsidie te weigeren.
Tekststrategie leidt tot…
Pas je tekststrategie toe op dit voorbeeld, dan ontstaat bijvoorbeeld deze versie:
Aan de slag met tekststrategie?
Wil jij met tekststrategie aan de slag, op weg naar blije lezers?