De invloed van een ‘stukje tekst’
Je kent het wel, je moet snel ‘een stukje tekst’ aanleveren. Dat lijkt makkelijk. Het blijkt een valkuil.
Wat je ook aan het doen bent (werken, studeren, organiseren), je wilt vast en zeker ‘kwaliteit leveren’. Maar wat ís kwaliteit en wat heeft een ‘stukje tekst’ daarmee te maken? Om elk willekeurig stukje tekst dat jij produceert het gewenste effect te geven, moet jij keuzes maken. Keuzes maken is het kenmerk van ‘strategie’. Tekststrategie is dus ‘keuzes maken voor een tekst’.
In de Training Tekststrategie maak je kennis met de formule K = P – V. Kort samengevat is het verhaal hierbij, dat elke tekst die jij de wereld instuurt, via de Verwachtingen (V) van je lezer, invloed heeft op zijn subjectieve Kwaliteitsbeleving (K) van jouw Prestatie (P). Meer hierover….
Bij een training (individueel, online of als team) schakel je Consonante in als ‘schrijfcoach voor sterke teksten‘. Consonante schrijft de tekst niet voor jou, maar met jou. We gaan niet ‘poetsen aan de buitenkant‘ van de tekst, maar we richten ons op de binnenkant, de keuzes die voorafgaan aan het schrijfproces.
De kracht van woorden
Als je de betekenis van K = P – V goed tot je door laat dringen, besef je hoe groot de invloed van je teksten is op de kwaliteitsbeleving van jouw ‘klanten’. Gebruik de kracht van woorden (bekijk de video voor een prachtig voorbeeld) daarom goed. Het draait daarbij NIET om formulering en spelling, maar om de keuzes die je maakt én vastlegt VOOR je begint met schrijven. De methode ‘Drie Denkstappen’ voor tekststrategie maakt dit principe voor jou eenvoudig toepasbaar via de tool TVF.
..
De kern van tekststrategie
..
Hoe het mis kan gaan met een stukje tekst
Beoordeel het korte bericht ‘Hoi Piet’ hieronder. Wijzig je alleen de formulering en andere details, dan bereik je slechts ‘cosmetische verbeteringen’. Het effect van de tekst versterk je op die manier niet.
Productspecificaties vooraf vastleggen
De tekst hierboven is niet effectief omdat
- de boodschap onduidelijk is
(gaat het over een test of gaat het over de beveiliging van hardware) - de lezer geen idee heeft wat de schrijver van hem verwacht
(spoedig acteren of misschien Anneke betrekken)
Effectief schrijven
Wil je effectief schrijven? Pas dan tekststrategie toe. Je bepaalt vooraf de ‘productspecificaties’ van een tekst. In dit geval formuleer je een helder gedragsdoel (STAP 1C) en één kernboodschap (STAP 2B). Heb je wel de juiste keuze gemaakt voor middel & kanaal (STAP 2D)? Ben je daarover tevreden, dan produceer je de tekst. De kans is groot, dat de lezer begrijpt wat jij bedoelt en snapt wat hij moet doen. Wil je deze aanpak onder begeleiding oefenen? Kies dan voor Consonante als ‘schrijfcoach voor sterke teksten‘ in een van de beschikbare trainingsvormen.