Waarom verdient tekststrategie een vaste plek in het onderwijs en hoe geeft tekststrategie leerlingen en studenten houvast en plezier geeft bij schrijfklussen voor elk onderdeel van hun opleiding?
Bekijk de video van 3 minuten over de Cursus Tekststrategie.
Naar video
.
We beoordelen de buitenkant, dat is te laat
In het schrijfonderwijs ligt traditioneel de focus op het eindresultaat, de tekst. We beoordelen en bespreken een tekst op basis van de zichtbare ‘buitenkant‘. Dat is te laat.
Het fundament – de ‘binnenkant’ van een tekst – krijgt onvoldoende aandacht. Hierdoor missen veel teksten hun doel. Tekstvoorbereiding met de tool TVF lost dit probleem op.
Lappen tekst verstoppen de vakkennis van een student
Leerlingen, studenten én docenten besteden hun kostbare tijd aan de verkeerde aspecten van teksten. Zij worstelen als schrijver en beoordelaar met ‘lappen tekst’ die het zicht op de kernboodschap belemmeren en de vakkennis van de student verstoppen.
Tekststrategie lost dat probleem op met gestructureerde tekstvoorbereiding: eerst keuzes maken, dan pas een tekst produceren. Deze aanpak leidt tot winst in tijd en kwaliteit op alle fronten.
Tekststrategie:
- maakt ‘schrijven’ minder zwaarbeladen
- geeft ruimte aan creativiteit
- maakt de boodschap beter zichtbaar
- vermindert de werkdruk van beoordelaars/opdrachtgevers
- vergroot de effectiviteit van communicatie
- verbetert de kwaliteit van feedback
- zorgt voor betere aansluiting van de communicatie bij de organisatiedoelen
- maakt lezers blij…
De universele methode voor tekststrategie leert je op een andere manier naar teksten kijken: geen focus op het eindproduct, maar juist op de keuzes die voorafgaan aan de productie van de tekst. Dit leidt tot teksten waar een lezer blij van wordt en waar een schrijver zijn doelen mee realiseert.
Stichting Sterke Teksten adviseert onderwijsinstellingen over de invoering van tekststrategie in het curriculum.
Lees meer