In deze tip laat ik je aan de hand van een praktisch voorbeeld zien hoe tekststrategie werkt. Het betreft hier een ‘kernboodschap’ voor ondernemers (STAP 2A) over plastic (STAP 2B). Meer over deze stappen…
Ik gebruik dit voorbeeld met toestemming van Willemijn Peeters. Zij zet zich met hart en ziel in als ondernemer met Searious Business om de vervuiling van onze oceanen door plastic terug te dringen bij de bron en daarmee uiteindelijk Boyan Slat werkeloos te maken…
Zo was de communicatie…
De meest opvallende tekst die aanvankelijk op de banner stond (DOE DE USP-SCAN) betreft de eerste stap in het proces. Om de lezer in beweging te krijgen, is het beter te zoeken naar antwoord op zijn logische lezersvraag ‘Waarom zou ik in actie komen?’. Daarmee leg je de focus op het eindresultaat. Dát is wat je lezer wil, niet de scan.
Beoordeling van de tekst aan de hand van lezersvragen (STAP 3A), ideale lezer (STAP 2A), gedragsdoel (STAP 1C) en kernboodschap (STAP 2B) leidt al snel tot een andere tekst. Die zie je hieronder.
De kernboodschap: ‘Een bewust gebruik van plastic biedt winstkansen voor mij als ondernemer en voor de leefomgeving van ons allemaal‘.
Zo is de communicatie nu…
Het antwoord op de WAAROM-vraag van de ‘ideale lezer’ zit in de ‘winstkansen’. De tekst moet dus niet gaan over de scan, maar over hetgeen de scan uiteindelijk oplevert.
Geef je eigen teksten meer effect
Wil je weten hoe al die STAPPEN ook voor jou leiden tot teksten met meer effect, verdiep je dan in de methode ‘Drie Denkstappen’ voor tekststrategie. Dat kan individueel en als team. Alle trainingen zijn te boeken als online training via het platform Zoom.us.