Waarom tekststrategie?
Waarom is tekststrategie voor jou interessant? Je leert op een andere manier naar teksten kijken: vanuit de basis, vanuit de communicatiesituatie waarin jij je bevindt. Vanaf de basisschool zijn we gewend vooral naar het eindproduct te kijken: eerst schrijven, dan verbeteren. Tekststrategie draait de benadering 180 graden om: eerst denken, dan schrijven.
De structuur boort creativiteit aan
Met de tool (TVF) maak je tijdens de tekstvoorbereiding keuzes voor de verschillende aspecten van een tekst. Pas als je tevreden bent over die keuzes produceer je de tekst. De gestructureerde aanpak van tekststrategie schept ruimte voor creativiteit. Ervaar dit zelf tijdens een gratis Introductie Tekststrategie.
Introductie Tekststrategie
Je vindt op deze pagina drie voorbeelden van de resultaten van tekststrategie. Eerst 16 voordelen van tekststrategie.
16 voordelen van tekststrategie
- schrijven wordt minder zwaarbeladen
- blokkade ‘angst voor fouten’ verdwijnt
- tool zorgt voor gefocuste discussie over één aspect van een tekst
- alle gedachten in je hoofd vinden hun plek in de tool
- structuur biedt ruimte aan creativiteit
- individueel en als team te gebruiken
- toepasbaar bij (her)schrijven, beoordelen, analyseren en uitbesteden
- bruikbaar voor elke tekstsoort én in elke taal
- focus op binnenkant zorgt voor tijdwinst in discussies
- vakkennis wordt beter zichtbaar
- werkdruk bij de beoordeling neemt af
- kwaliteit van de feedback neemt toe
- betere aansluiting bij de praktijk
- afspraken over tekst liggen vast in de tool
- schrijver, opdrachtgever en lezer zijn blij
- winst in tijd en kwaliteit…
Zie hierover ook de blog ‘10.000 uur tijdwinst door tekststrategie‘.
Voorbeelden van het resultaat van tekststrategie
Tekststrategie is toepasbaar voor elke tekstsoort én in elke taal. Tekststrategie helpt je bij (her)schrijven, beoordelen en uitbesteden.
Je vindt hieronder drie concrete voorbeelden:
- Een korte, maar onbegrijpelijke juridische tekst van 86 woorden omgetoverd met tekststrategie tot een nieuwe versie van 15 woorden in een totaal andere lay-out.
- De stapsgewijze voorbereiding van een korte presentatie (pitch) via de denkstappen van het TVF, het tekstvoorbereidingsformulier.
- Wat de aanpak via tekststrategie oplevert voor een offerte lees je op de pagina ‘Hoe schrijf jij een offerte met effect?‘
.
Een tekst herschrijven met tekststrategie
Je ziet op deze afbeelding een tekst vóór en na toepassing van tekststrategie. In de oorspronkelijke tekst zit de kernboodschap verstopt. De lezer moet zich erg inspannen om die boodschap te herkennen.
In de nieuwe tekst heeft de schrijver de kernboodschap gebruikt in een korte, heldere zin en versterkt met een illustratie. De noodzakelijke juridische details zijn in een kader toegevoegd. Dit resultaat bereik je nooit met ‘poetsen aan de buitenkant‘.
Een presentatie voorbereiden met tekststrategie
Een presentatie houden op een podium voor een zaal vol onbekenden is niet voor iedereen een liefhebberij. Sta je toch voor zo’n opdracht, bereid je dan goed voor. De kans dat je zelf meer plezier beleeft aan de pitch neemt dan aanzienlijk toe. Bovendien, als jij met plezier het podium beklimt, luistert het publiek ook met meer plezier naar jou.
De kans op een pitch over de arbeidsmarkt in de zorgsector laat jij natuurlijk niet lopen. Je hebt een half uur om de pitch voor te bereiden. Uiteraard gebruik je het tekstvoorbereidingsformulier (TVF) van de Training Tekststrategie. Welke pitch rolt er uit het denkproces?
.
Een sterke offerte opstellen met tekststrategie
Wil je een goede offerte schrijven? Gebruikt jouw team een format of standaardtekst voor de teksten in een offerte?
Standaardbrieven raad ik af, omdat… Lees verder >>>
“Mijn persoonlijk motto is: als je geen plan hebt, dan word je zelf een plan van een ander. Dit geldt zonder meer voor het schrijven van teksten! Tekststrategie is zeer verhelderend, praktisch. Je maakt bewust je eigen keuzes. Marian is een inspirerende trainer met veel praktijkervaring.” (meer reacties)
Focus op de ‘binnenkant’ van een tekst
De focus van tekststrategie ligt op de ‘binnenkant’ van een tekst, het fundament, de onzichtbare keuzes die voorafgaan aan de productie. In het onderwijs ligt de focus op het eindproduct, de zichtbare ‘buitenkant’ van een tekst.
In het boek ‘Tekststrategie 2020’ vind je 12 uitgewerkte voorbeelden. Het boek is vooral geschikt als naslagwerk en inspiratiebron. Een fysiek boek op je bureau werkt daarom beter dan een e-book, opgeslagen op je computer.
Inhoudsopgave boek
.
Discussies op het verkeerde moment
Jij en je collega’s worstelen regelmatig met teksten. Er zijn soms lange discussies over de teksten van offertes, beleidsplannen, rapporten. Er is gedoe over mailberichten, blogs, uitnodigingen, presentaties of instructies. Discussies vinden plaats op het verkeerde moment. Versie 4 of 5 van een rapport verschijnt… Projecten kosten hierdoor onnodig veel tijd en geld. Tekststrategie biedt voor dit probleem een oplossing. Tekststrategie maakt schrijven leuker en gemakkelijker.
Dat gedoe rondom teksten is niet fijn, maar wees gerust, je bent bepaald niet de enige. Dit geworstel met tekst vindt overal plaats. We besteden tijdens ons werk veel te veel tijd aan ‘geneuzel’ over zinnen en woorden, de zichtbare ‘buitenkant’. Dat ‘poetsen aan de buitenkant’ is echt zonde van jouw tijd. Dat kan anders, met tekststrategie.
Aanbod Tekststrategie
“De belangrijkste winst uit deze training is voor mij als senior adviseur, dat ik me nu realiseer dat ik – wat teksten betreft – mijn hele leven al onbewust onbekwaam was. Deze confrontatie was hard, maar zeer nuttig. Nu weet ik hoe we de dagelijkse én de standaard teksten in onze organisatie kunnen versterken.” (meer reacties)
De oplossing zit in tekststrategie
Tekststrategie laat je ontdekken waarom een tekst niet effectief is, waarom je lezer niet blij is. Je leert ook hoe je dat probleem oplost en voorkomt.
Wat is tekststrategie?
Het probleem is niet de keuze van woorden en zinnen, het gaat om de keuzes die daaraan voorafgaan. Op die keuzes ligt de focus van tekststrategie. Op een gestructureerde manier bereid je teksten voor. Je discussieert over de kernboodschap, over de lezer, over de gewenste actie van die lezer. Je bepaalt op die manier de ‘productspecificaties’ van een tekst vóór je begint aan de productie van die tekst. Je legt daarmee het fundament, de onzichtbare ‘binnenkant’ van een tekst vast.
De gestructureerde benadering van tekst boort jouw creativiteit aan. Door na te denken over de verschillende aspecten van een tekst kom je op creatieve ideeën. De tekst krijgt meer power én het product, het event, de presentatie of het project waar de tekst over gaat, neemt in waarde toe.
“Ik vind het een zeer nuttige training en merk ook aan mijn collega’s dat ze dat vinden. Ik zie als groot voordeel dat je training in het team een gezamenlijke ‘taal’ oplevert om met elkaar – en met klanten – over tekststrategie te praten. Ik vind je presentatiestijl erg prettig, want je bent gericht op de inhoud en de didactiek van de training. Je ervaring als docent is natuurlijk heel fijn.” (meer reacties)
Aan de slag
—