Beschrijving
Het boek ‘Tekststrategie’ is een inspiratiebron en naslagwerk. Je ontvangt het boek, inclusief een gedrukt exemplaar van het TVF. In het boek vind je 180 pagina’s theorie, voorbeelden, oefeningen en praktische tips.
De digitale versie van de tool TVF en het e-book (versie oktober 2021) ontvang je direct na je betaling van het gedrukte boek in de webshop.
Het gedrukte boek (+ gedrukt TVF) komt binnen twee werkdagen via de post naar je toe.
Inhoudsopgave + preview
Bekijk de volledige inhoudsopgave en de 10 eerste pagina’s van het boek ‘Tekststrategie’.
Inhoudsopgave + 10 pagina’s
Reacties van lezers
Reactie van een lezer in februari 2024:
“Wat een heerlijk boek! Op elke bladzijde die je openslaat, staan handige tips, herkenbare voorbeelden. Bepaald geen saai studieboek. Echt een aanrader.”
Reactie van een koper, 17 oktober 2023:
“Marian, ik ben je boek aan het lezen en pas het nu gelijk toe op een belangrijke email die ik wil versturen. Daarbij gebruik ik het TVF. Tot nu toe zeer helder en inspirerend. Lof!”
Boek gratis bij andere producten
Het gedrukte boek + e-book ontvang je gratis als je kiest voor:
- E-learning Tekststrategie
- Individueel Traject Tekststrategie
Het gedrukte boek maakt ook standaard onderdeel uit de verschillende pakketten met cursusmateriaal.
Bekijk studiemateriaal
Inhoud van het boek
De kernboodschap van het boek: tekststrategie resulteert na zorgvuldige keuzes tijdens de tekstvoorbereiding in de productie van sterke, effectieve teksten, waar de lezer blij van wordt en waarmee de zender zijn doelen realiseert en geld en tijd bespaart.
Voortschrijdend inzicht en reacties van lezers van het boek (versie 2017) en van deelnemers bij trainingen, presentaties en workshops hebben geleid tot aanvullingen:
- aanscherping de principes voor tekststrategie
- nieuwe versie van het TVF, versie 2022
- toepassing van tekststrategie in het onderwijs
- oefenvragen ter voorbereiding op het Examen Tekststrategie
- opdrachten om te leren werken met het TVF
- toepassing van het B-PAD bij formulering
- relatie tussen communicatie en manipulatie
- negende casus: uitnodiging voor een loopbaantraject
- tiende casus: vacatureteksten en tekststrategie
- elfde casus: blog over Green IT
- twaalfde casus: pitch voor een goed doel
- vier nieuwe tips voor de productie van teksten:
- structuur van een onderzoeksrapport
- tangconstructies en leesbaarheid
- waardeoordeel in bijvoeglijk naamwoorden
- tekststrategie voor communicatie in diverse talen
consonante (geverifieerde eigenaar) –
Wat een leuk boek en wat leest het enorm makkelijk 😉. Ik lees heel veel boeken, voornamelijk in het Engels maar soms ook in het Nederlands. Er zijn gevallen waarbij ik na het lezen van een boek gewoonweg geen benul had van welke boodschap de schrijver mij wilde overbrengen. Dat kan gedeeltelijk of in grotere mate natuurlijk ook aan mijzelf liggen als lezer, maar vast niet volledig… hoop ik… En ik moet heel eerlijk bekennen; zelf ben ik vaak ook zo’n schrijver. Wanneer ik na een paar maanden mijn eigen stukken teruglees denk ik ook wel eens “Marcel, wat probeerde je nou te bereiken met deze tekst?” Een vraag die ik dan zelf vaak ook niet meer kan beantwoorden 😉. “Een betere tekst begint bij jezelf!” Ik ben er al hard mee aan de slag gegaan. Wellicht is dit het laatste stukje text in ‘oude’ stijl.
Marcel Schrwauwen (Informatie Architect bij Basalt) op LinkedIN, mei 2020,
consonante (geverifieerde eigenaar) –
“Wat een eyeopener is dit boek. Zo heb ik nog nooit naar teksten gekeken! Ik ben heel, heel blij met het boek, maar vooral ook met de tool TVF. Dit levert verrassend nieuwe inzichten voor onze communicatie. Iedereen is echt even goed wakker geschud“.
Hanneke, deelnemer Training Tekststrategie april 2020
consonante (geverifieerde eigenaar) –
Yes, I love to write and yes, I think I am pretty good at it. But I always had this feeling that it could be better, shorter, more precise, more targeted.
7 years ago, Marian taught me how to do that, but as it goes, I got sloppy…
Last year, I decided it was time to ask Marian again to help me become a better writer and communicator. She gave me the tools and helped me to use them in a smart way. Am I there yet? No, but Marian made me think about what I was going to write instead of making it up while I was writing.
I wished I had half her skills, but instead, I watch her every move closely and try to learn from her newsletters and examples. A fantastic teacher, a person with a vision but also someone with a big heart.
Marcel den Hartog op LinkedIN, mei 2020
Bart Waltmans (geverifieerde eigenaar) –
Bij het maken van een rapport (het 423e ongeveer in mijn carrière) heb ik wat extra tijd gereserveerd om het volgens de methodiek van het Tekst-Voorbereidings- Formulier te maken, de kernrmethodiek uit het boek.
Conclusies:
1. Het rapport wordt er echt duidelijk beter van.
2. Het geeft mij rust in het ordenen van alle onderzoeksgegevens, randvoorwaarden, wensen, hoofd- en bijzaken, etc.
3. Het geeft mij veel meer plezier om te rapporteren. Ik ben nu al benieuwd naar de reactie van de klant en mijn collega die het rapport gaat toetsen.
En de vraag of/hoe ik bij een zakelijk onderzoeksrapport (met reguliere indeling á la Aanleiding->Doel->Aanpak->Werkzaamheden->Resultaten->Conclusies) inderdaad met de kernboodschap moet beginnen, kom ik ook vast uit.